Οργάνωση - Συνήγορος του πολίτη
Συνήγορος του Παιδιού Νοέμβριος 2006 Μαθητικές Κοινότητες Αγαπητές μας μαθήτριες και αγαπητοί μας μαθητές, Με αφορμή τις εκλογές για τα μαθητικά συμβούλια που διεξάγονται αυτές τις ημέρες αλλά και τις συζητήσεις που έχουμε κάνει με παιδιά της ηλικίας σας κατά τις επισκέψεις μας σε σχολεία, θα θέλαμε να σας καλέσουμε να δώσετε νόημα και να αξιοποιήσετε την σημαντική αυτή δημοκρατική διαδικασία που διεξάγεται στο σχολείο. Συχνά ακούμε παιδιά να διαμαρτύρονται ότι δεν ακούγεται η γνώμη τους, ότι δεν συμμετέχουν στη λήψη αποφάσεων, ότι το σχολείο δεν είναι ενδιαφέρον κ.λπ. Επίσης, ακούμε εκπαιδευτικούς να μιλούν για παιδιά που δεναναλαμβάνουν τις ευθύνες τους όσον αφορά τη μαθητική ζωή. Ο Συνήγορος του Παιδιού θεωρεί ότι ο θεσμός των μαθητικών κοινοτήτων μπορεί, εφόσον αξιοποιηθεί σωστά από όλους τους εμπλεκόμενους, να σας δώσει τη δυνατότητα να συζητήσετε θέματα που αφορούν τη ζωή σας στον σχολικό χώρο, να συμμετέχετε ουσιαστικά στη λήψη αποφάσεων για θέματα που αφορούν την τάξη ή το σχολείο σας. Ταυτόχρονα, υπάρχουν πολλές δραστηριότητες που η εμπειρία μας έχει δείξει ότι μπορούν να γίνουν αντικείμενο συνεργασίας για ομάδες παιδιών και εκπαιδευτικών και ευκαιρία καλύτερης γνωριμίας, ανάπτυξης κλίσεων και ενδιαφερόντων και ανοίγματος του σχολείου στην ευρύτερη κοινότητα. Ο θεσμός των μαθητικών κοινοτήτων έχει δημιουργηθεί με νόμο από την Πολιτεία. Το κείμενο που εξηγεί τον σκοπό, τις λειτουργίες και τις διαδικασίες των μαθητικών κοινοτήτων, είναι η Υπουργική Απόφαση 23/1986/Β-619 «Κανονισμός λειτουργίας μαθητικών κοινοτήτων», και θα το βρείτε εδώ. Πιο κάτω θα βρείτε κάποια σημαντικά στοιχεία του Κανονισμού:
Η διεύθυνση του σχολείου, σε συνεννόηση με το μαθητικό συμβούλιο, υποχρεούται να παραχωρήσει ειδικό χώρο, όπου θα αναρτηθεί ο πίνακας ανακοινώσεων του μαθητικού συμβουλίου.
Τι πρωτοβουλίες μπορεί να πάρει η μαθητική κοινότητα; Σκεφτείτε μεταξύ σας θέματα για τα οποία η μαθητική σας κοινότητα μπορεί να είναι δραστήρια και πάρτε πρωτοβουλίες! Εμείς προτείνουμε ορισμένες ιδέες: Συζητείστε στα συμβούλια και στις συνελεύσεις της κοινότητάς σας, με δημοκρατικό τρόπο, θέματα που σας απασχολούν: Το περιβάλλον και ο τεχνολογικός εξοπλισμός του σχολείου, η κατάσταση των αιθουσών και των τουαλετών, συμπεριφορές μαθητών και καθηγητών, γεγονότα της κοινωνικής ζωής που σας επηρεάζουν (ασφάλεια,μέσα μαζικής ενημέρωσης, περιβάλλον, βία, ναρκωτικά, ψυχαγωγία κ.λπ.). Μεταφέρετε τις απόψεις, τις προτάσεις και τους προβληματισμούς σας στους καθηγητές σας. Η συνεργασία καθηγητών ? μαθητών, πέρα από τα μαθήματα, είναι απαραίτητη για την καλή λειτουργία ενός σχολείου. Προτείνετε διάλογο εκπροσώπων σας με τον σύλλογο διδασκόντων αλλά και διάλογο μέσα στις τάξεις! Σχεδιάστε, προτείνετε και οργανώστε δραστηριότητες. Κάποιες μπορείτε να τις πραγματοποιήσετε μόνοι σας, ενώ σε άλλες μπορείτε να ζητήσετε τη συνεργασία της διεύθυνσης, των καθηγητών ή και των γονέων σας. Παραδείγματα από δραστηριότητες:
Προκαλέστε συζητήσεις και αποφάσεις, μαζί με τους καθηγητές και τους εκπροσώπους των γονέων, για τον κανονισμό λειτουργίας του σχολείου σας και για θέματα όπως η υγιεινή των χώρων, η λειτουργία του κυλικείου, ηαντιμετώπιση της βίας ή παραπτωμάτων, η εμφάνιση των μαθητών, η χρήση των κινητών, κ.α. Κρατάτε διαρκώς ζωντανό και ανοικτό τον διάλογο στο σχολείο σας. Οι μαθητές έχουν δικαίωμα να ακούγεται η φωνή τους στις σχολικές διαδικασίες! Αν για οποιοδήποτε λόγο πιστεύετε ότι η λειτουργία των μαθητικών κοινοτήτων παρεμποδίζεται στο σχολείο σας, μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί μας για να σας προτείνουμε τρόπους αντιμετώπισης του προβλήματος.
Επικοινωνία με τον Συνήγορο του Πολίτη ? Συνήγορο του Παιδιού: Χατζηγιάννη Μέξη 5, Αθήνα 11528 Τηλέφωνο 210.7289744, 800.1132000 (χωρίς χρέωση). Φαξ 210.7289639 Ηλεκτρονική διεύθυνση: c r @ s ynigoros. g r Ιστοσελίδα: w ww. 0 -18. g__ |